تعریق زیاد

علت تعریق زیاد و بهترین روش درمان آن

آیا شما از جمله افرادی هستید که زیاد عرق می‌کنید و اکنون با فرا رسیدن فصل بهار و تابستان معضل تعریق زیاد فکر شما را به خود درگیر کرده است؟ افرادی که زیاد عرق می‌کنند، در انتخاب رنگ لباس نیز محدودیت دارند چون باید رنگی را انتخاب کنند که رد عرق در زیر بغل بر روی لباس مشخص نباشد. در این مطلب با ما همراه باشید چرا که قرار است در مورد دلایل تعریق زیاد و بهترین روش درمان آن صحبت کنیم. زیاد بودن بیش از اندازه عرق می‌توانند نشان دهنده ابتلا به برخی از بیماری‌ها باشد. به همین دلیل لازم است حتماً شما به عنوان کسی که دچار این معضل هستید این مقاله را با دقت مطالعه نمایید.

تعریق زیاد

انواع هایپرهیدروزیس

 به طور کلی دو نوع تعریق یا هایپرهیدروزیس وجود دارد:

تعریق زیاد یا هایپرهیدروزیس اولیه

این نوع تعریق، ریشه ژنتیکی دارد و از زمانی که فرد به دنیا می‌آید، عرق کردن در تمامی قسمت‌های بدن آغاز خواهد شد. در نتیجه هایپرهیدروزیس اولیه نوعی تعریق طبیعی است که گاهی اوقات ممکن است بیش از اندازه زیاد شود. این نوع تعریق برای خنک کردن بدن و دفع مواد سمی از بدن، بسیار ضروری است.

 تعریق زیاد یا هایپرهیدروزیس ثانویه

این نوع تعریق به عنوان یک بیماری شناخته می‌شود. در چنین شرایطی فرد فقط شاهد عرق کردن در زیر بغل نیست بلکه حتی کف دست‌ها و کف پا نیز به حدی عرق می‌کند که همواره خیس به نظر می‌رسند. اگر چه این بیماری خطرناک نیست ولی به هر حال بر روی شرایط زندگی افراد تأثیر می‌گذارد چون روابط عادی آن‌ها بسیار دچار اختلال خواهد شد.

دلایل تعریق زیاد بدن از نوع هایپرهیدروزیس اولیه

عرق کردن یکی از مکانیسم‌های طبیعی بدن است که دو مزیت بسیار مهم دارد:

1- از یک سو باعث خنک شدن بدن می‌شود. بنابراین وقتی در تابستان ما عرق می‌کنیم، این مسأله باعث می‌شود که افزایش دمای محیط بر روی دمای اندام‌های داخلی تأثیر نگذاشته و سلامتی بدن حفظ شود.

2- از طرف دیگر عرق کردن باعث دفع مواد سمی از بدن نیز خواهد شد و همین مسأله باعث می‌شود عرق برخی از افراد بوی تندی داشته باشد.

اما اگر شما بیش از اندازه عرق می‌کنید، ممکن است این مسأله در گرو برخی از عوامل زیر باشد:

1- مسلماً با گرم شدن هوا و افزایش دمای بدن، شاهد تعریق زیاد بدن خواهید بود و این نشان می‌دهد بدن شما سالم است چون در حال خنک کردن اندام‌های داخلی است.

2- افرادی که در طول روز زیاد فعالیت می‌کنند نیز بیش از اندازه عرق خواهند کرد.

3- اختلالات هورمونی در دوران یائسگی، قاعدگی، بارداری و بلوغ از دیگر عواملی است که باعث تعریق زیاد بدن از نوع هایپرهیدروزیس اولیه می‌شود.

4- اگر بنا به دلایلی مجبور هستید دارو مصرف کنید، ممکن است تعریق زیاد شما به عنوان یک عارضه جانبی برای این دارو‌ها شناخته شده باشد.

5- حتماً برای شما جالب خواهد بود اگر بگوییم استرس و اضطراب نیز می‌تواند بر روی میزان تعریق بدن تأثیر بگذارد چون مشکلات روحی باعث اختلال در مکانیسم‌های طبیعی بدن نیز خواهند شد.

6- در صورتی که غذا‌های تند یا داغ مصرف کنید، به دلیل اینکه دمای بدن بالا می‌رود، شاهد افزایش تعریق نیز خواهید بود.

7- اگر لباس‌هایی از الیاف مصنوعی بپوشید، میزان تعریق بدن شما نیز بیشتر می‌شود.

8- افراد چاق نیز بیشتر از افراد لاغر عرق می‌کنند.

درمان تعریق زیاد

دلایل تعریق زیاد بدن از نوع هایپرهیدروزیس ثانویه

اما همانگونه که گفتیم هایپرهیدروزیس ثانویه یک بیماری است و افرادی که درگیر بیماری‌های زیر باشند بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به تعریق زیاد بدن خواهند بود:

  • ابتلا به بیماری‌های عفونی
  • ابتلا به پرکاری تیروئید
  • نارسایی‌های قلبی
  • بیماری‌های عصبی به خصوص استرس و اضطراب بالا
  • پایین بودن قند خون
  • اختلالات هورمونی بیش از اندازه
  • چاقی بیش از اندازه
  • نارسایی تنفسی

بهترین روش درمان تعریق بیش ازحد یا هایپرهیدروزیس

یکی از بهترین و موثرترین روش های تعریق بیش از حد در نواحی دست، زیر بغل و نقاط دیگر تزریق بوتاکس است. این روش درمانی بسیار موفق و بدون عوارض است که می تواند تعریق این نواحی را تا حد موثری کاهش داده و این بیماری ناخوشایند را از بین ببرد.

اگر تا این قسمت از مطلب را به خوبی مطالعه کرده باشید متوجه شده‌اید که تعریق زیاد بدن می‌تواند ناشی از ابتلا به بیماری‌ها نیز باشد. بنابراین در ابتدا شما باید به یک متخصص مشخص مراجعه کنید تا مشخص شود شما
 شما به کدام یک از انواع هایپرهیدروزیس مبتلا شده‌اید.

در واقع باید ریشه تعریق زیاد در بدن شما مشخص گردد و پس از آن متخصص یک روش درمانی مناسب را در پیش خواهد گرفت. در حالتی که تعریق زیاد از نوع هایپرهیدروزیس اولیه باشد، در اغلب مواقع با تغییر رژیم غذایی، مصرف برخی از دارو‌ها برای تعادل هورمونی و یا مصرف دارو برای رسیدن به اعتدال روحی و روانی، کمک می‌کند که بتوانید با مشکل تعریق زیاد خداحافظی کنید. ولی اگر به هایپرهیدروزیس ثانویه مبتلا باشید، در برخی از موارد ممکن است که این مشکل همیشه با شما همراه باشد و نیاز است همواره روش‌های درمانی را در طول عمر خود اجرا نمایید تا میزان تعریق کاهش یابد.

کلام آخر

اگر برای یکبار به یک متخصص حرفه‌ای مراجعه کنید تا دلیل تعریق زیاد را به طور ریشه‌ای پیدا کرده و یک روش درمانی اصولی را برای شما اجرا کند، مسلماً زودتر می‌توانید به نتیجه ‌ایده‌آل برسید. پیشنهاد ما این است که به کلینیک زیبایی گرین بیوتی مراجعه کنید. متخصصان حرفه‌ای و با سابقه درخشان در این مرکز حضور دارند که آماده ارائه خدمات به شما عزیزان هستند.

برای برخورداری از مشاوره با کارشناسان مجموعه می توانید با ما تماس بگیرید و یا از طریق اینستاگرام گرین بیوتی و از طریق دایرکت اقدام کنید.

گرین بیوتی

کلینیک پوست، مو و زیبایی گرین

مرکز گرین بیوتی از بهمن ماه سال ۱۴۰۰ در شهر قزوین افتتاح شد. عمده فعالیت این مرکز در زمینه تزریق چربی، ساکشن غبغب، تزریق ژل، تزریق بوتاکس، لیزر موهای زائد و جوانسازی پوست و‌مو می باشد که میزان رضایت بالای مراجعه کنندگان را دارا می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست محتوا